skip to Main Content
Dåliga Säljmarginaler Ger ökad Service

Dåliga säljmarginaler ger ökad service

Konkurrera på rätt sätt, säger Konkurrensverket. Men när kunderna lyser med sin frånvaro och segerns sötma uteblir, vad kan du göra förutom att starta ett priskrig?

“Dåliga säljmarginaler ger ökad service”. Det låter ologiskt. Och det är det givetvis. Dock är det en nödvändig konsekvens.

Som liten aktör är det svårt att få samma låga inköpspriser som större, mer väletablerade företag. Detta kan allvarligt skada ditt företagande, speciellt om produkterna ni säljer är priskänsliga. Lindabs Sverigechef Joakim Lönnberg säger följande om prissättning:

Att gå ner under konkurrenternas pris ska man endast göra när man är övertygad om att man är sämre på allt utom priset.

Självfallet är det skillnad på att matcha konkurrenters pris och att gå lägre, för att inte nämna att det är en helt annan sak att tvingas ta högre priser. Citatet lämnar dock en del att tänka på, nämligen att priset endast är en aspekt av det ni säljer.

Jag skulle faktiskt vilja ta det ett steg längre och säga att produkten/tjänsten ni tillhandahåller bara är en aspekt av det ni faktiskt säljer. Resten är kundservice, vilket normalt sett ingår i priset. Det kan vara allt från en för kunden smidig orderläggning över telefon där denne kan säga “släng på sex gröna också som vi köpte i höstas” till snabba leveranser, personligt bemötande, etc. Att göra köpupplevelsen bekväm är av mycket stor vikt.

Kundservice ska inte underskattas. Det räcker inte alltid för att vinna affärer från konkurrenter som tar lägre betalt men det är en absolut nödvändighet för överleva, speciellt på en konkurrensutsatt marknad.

Ett tips är därför att lista de mervärden som just ni kan erbjuda era kunder. Varför ska just ni få den där ordern? Att snabbt kunna kommunicera detta till en potentiell kund kan rädda den där nästa affären.