skip to Main Content
Så Undviker Du Lagerförda Artiklar Som Inte Säljer

Så undviker du lagerförda artiklar som inte säljer

Ingen prognos i världen kan säkra ett optimerat lager. Förr eller senare kommer du att råka ut för produkter som inte säljer. Det finns däremot några tips på vägen.

Som säljande företag av fysiska produkter så är det mer eller mindre oundvikligt att från tid till tid sitta på lager av produkter som inte säljer. Självklart går det att minimera skadan innan den skett. Det gör du genom att ha god marknadskännedom och göra smarta inköp, dvs endast köpa in produkter som med stor sannolikhet kommer att sälja.

En risk att inte ta risker
Problemet med den strategin är att du lätt kan missa möjligheter som på sikt har god inverkan på lönsamheten. Utan att satsa på nya produkter är det omöjligt att vidareutveckla produktportföljen för att öka eller ens behålla försäljningen. Det är alltså en risk i sig att inte ta risker.

Så hur kan ett företag ta risker utan att riskera för mycket?

Kravspecifikation för produkter
Se till att ha en plan för införandet av nya produkter. Vilka krav ska ställas på en produkt för att den ska hamna i företagets portfölj? Förutsatt att produkten fyller en funktion och säljs till ett attraktivt pris, vilka värden är viktigast för er? Här kommer 4 konkreta punkter att ta i beaktning:

1. Retur av osålda produkter
Går det att komma överens med leverantören om rätten att returnera osålt lager inom en viss tid? Detta är relativt ovanligt bland mindre företag men kan ibland gå att få igenom i utbyte mot sämre säljmarginaler.

2. Prövotid
Hur lång tid har ni råd att ha produkten på lager utan att den säljer? Se till att den här tiden inte går över utan att er exit strategy för produkten påbörjas, dvs de åtgärder som vidtas för att få bort en svårsåld produkt från lagret.

3. Minsta antal sålda artiklar
Ett vanligt förekommande fenomen med införandet av nya produkter är att företag väntar alltför länge med lager av osålda artiklar eftersom produkten/produkterna säljer i mycket små antal. Vid varje försäljning byggs känslan på att det kommer att “släppa” en dag. Förlita er därför hellre på försäljningsstatistik. Vad säger affärssystemet? Har det sålts 7 stycken på 9 månader, då är det kanske dags att tänka om.

4. Utförsäljning
Kanske det mest beprövade knepet men av en anledning. Gör dock inte misstaget att rabattera för lite eftersom det handlar om en utförsäljning. Sälj till inköpskostnad + administrationsavgift (för att täcka just administration) + frakt. Inte mer än så. Målet är inte att tjäna pengar utan att omvandla döda produkter till kapital som bättre kan användas någon annanstans.

Att arbeta systematiskt med införandet (och utförandet) av produkter är alltid att föredra. Ta smarta beslut så att du kan satsa rätt.