skip to Main Content
Vårda Kundrelationerna Efter Semestern

Vårda kundrelationerna efter semestern

Det är aldrig för tidigt för kundvård. Ligg steget före när maskineriet sakta men säkert drar igång efter semestern. Här kommer några konkreta tips för att återuppta dialogen med dina kunder.

De flesta har svårt att snabbt komma in i arbetet efter en eller flera veckors semester, speciellt under sommarmånaderna när hela landet går ner på lågvarv. Extra svårt kan det vara för säljare vars uppgift är att snabbt komma i kontakt med såväl befintliga som ny kunder för att inte missa intäkter. Det är med andra ord lättare sagt än gjort. Lyckligtvis finns det en del “best practises” som kan underlätta den första tiden.

Informera era kunder om att du är tillbaka efter semestern
Det här är ett välanvänt tillvägagångssätt men likväl finns det en uppsjö med företag som inte arbetar på det här viset. En vanlig orsak är avsaknaden av dedikerade säljare (framför allt på mindre företag). En förekommande åsikt är att kontakten känns onödig. Om du är av den åsikten, försök se det som ett sätt att starta en dialog med en kund. Över tid kommer det märkas tydligt hur kunder lättare och lättare pratar med er vilket kan leda till fler affärer.

Påminn kunden om vad som beslutades innan sommaren
Jag har tidigare varit inne på vikten av att vara övertydlig som säljare. Jag kan inte nog understryka betydelsen av klanderfria kontakter med nya och gamla kunder. Det visar på professionalism vilket är otroligt bra för ert företags varumärke. Skulle du inte själv hellre lägga dina pengar hos någon som är tydlig, konkret och välkommunicerande (förutsatt att produkten eller tjänsten uppfyller kraven)? I det här fallet handlar det om att återberätta vad som bestämdes innan sommaren, alternativt förfriska kundens minne om vad ni har sagt eller gjort. Passa också på att inkludera eventuella uppdateringar som uppkommit under sommaren.

Följ upp med ett fysiskt möte
Ett mail är bättre än ingenting. Ett samtal är bättre än ett mail. Ett fysiskt möte är bäst. All typ av handel sker mellan människor (trots att vi i mångt och mycket lever i en digitaliserad värld utan krav på personlig interaktion) och då är riktiga möten av stor vikt. Vissa saker diskuteras helt enkelt inte över telefon. I vissa branscher räcker det med att bjuda på lunch, i andra fall lämpar det sig bättre med en annan mötesform. Känn av och anpassa din förfrågan efter situationen.

Kavla upp ärmarna och hjälp kunden i praktiken
Säljare kan ibland trivialiseras eftersom många inom yrket “bara” arbetar med att få in kunder och möjligtvis ansvara för att bibehålla goda relationer. År 2017 är detta en ganska förlegad syn på vad jag tycker är ett otroligt häftigt yrke. Med det sagt kommer det ta tid innan inköpare och andra personer verkligen ser moderna säljare för vad de är: personer med enorm kompetens inom de produkter och tjänster som deras företag erbjuder. Ett bra sätt att sudda ut vanföreställningar är genom handlingskraftiga initiativ. Erbjud att hjälpa till med den där fakturan som blev fel, eller att prata med dina kollegor om den där frågan kunden hade innan sommaren. Visa att en säljare även är en kunds ambassadör. Det kan ni vinna många affärer på.

Fråga vilka behov som finns i höst
Så sitter du där, på mötet. Du har hjälpt en befintlig kund med att ringa er fabrik och få fram ett leveransdatum på deras beställning, trollat bort påminnelseavgiften på fakturan som kunden missade att betala i tid över sommaren och fått en av dina kollegor att ringa till kunden för att i detalj gå igenom ett tekniskt ärende. Du har varit proaktiv, initiativtagande, hjälpsam och professionell, med mycket små medel. Nu är det dags att fråga hur kundens behov ser ut inför hösten (och vintern).

Du är ju trots allt säljare.